SUPRAETAJARE. EPISODUL 1.
Zilele trecute am primit un set de intrebari scurte
pe domeniul nostru din Facebook:
“Peste o casă veche, vreau sa ridic etaj. Se poate
proiect si lucrare? Preț? Aproximativ 90 metri pătrați.”
Desi intrebarile sunt scurte si concise,
raspunsurile nu sunt la fel de simple, si nu pot fi atat de scurte. De accea
ne-am gandit sa descriem cadrul, de la general in particular, prin care poate
fi abordata supraetajarea unui imobil.
Vom reveni la ceea ce se poate numi “interviul
clientului” putin mai tarziu, pe speta de mai sus. Pana atunci va propunem o
abordare complexa a acestui domeniu al extinderii unui imobil prin
supraetajare.
Sunt cateva capitole pe care le vom aborda in
ordine:
1.
LEGISLATIE
Domeniul supraetajarilor este
reglementat in primul rand de legea 50/1991. Vom face referire la forma
sintetica (revizuita si adaugita) pentru data 19.01.2018., pe care o si atasam.
La Art.2.4. se mentioneaza “se pot emite
autorizaţii de construire şi fără
documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism aprobate, pentru:
a1) lucrări de
supraetajare a clădirilor cu încă un nivel, o singură dată, în suprafaţă de
maximum 20% din suprafaţa construită desfăşurată a clădirilor, cu condiţia
situării acestora în afara zonelor construite protejate sau a zonelor de protecţie
a monumentelor, după caz.
Coroborand Art.2.4.a1) cu
Art.2.4.a2) unde se mentioneaza ca se pot emite autorizatii de construire
pentru ” lucrări de extindere a
clădirilor sociale, de învăţământ, de sănătate, de cultură şi administrative
aparţinând domeniului public şi privat al statului şi unităţilor
administrativ-teritoriale, dacă extinderea se încadrează în prevederile regulamentului
local de urbanism aferent planului urbanistic general - PUG sau planului
urbanistic zonal - PUZ, aprobat,î n vigoare” putem trage urmatoarea
concluzie: supraetajarea in limita a 20%
din suprafata construita desfasurata se refera la cladirile de locuit.
Un caz particular al supraetajarilor poate
fi considerat varianta executarii lucrarilor de construire in mod etapizat.
In
sensul ca pentru o constructie noua, inca de la faza de proiectare, este
abordata o strategie de dezvoltare a imobilului din considerente logistice sau
mai degraba financiare, sau de un plan de dezvoltare, de exemplu planificarea
familiala, sau a afacerii. Insa aici toate
detaliile sunt stabilite inca din faza de proiectare: solutia tehnica,
structura, materialele de constructie, partiul arhitectural, cuprinzand
functiuni, suprafete, volumetrii, culori.
Dupa
cum stiti se stabileste o perioada privind valabilitatea autorizatiei de
construire. Se poate prelungi. In anumite conditii, si ma refer aici, la
aprobarea proiectului “in integrum”. Deci aceste detalii nu se pot schimba.
2.
REGIM
TEHNIC
Nici in cazul supraetajarii sa o numim
“ocazionala” nu putem face chiar tot ce ne dorim. Dincolo de respectarea regimului de autorizare
de construire, avem prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea in
constructii.
La art. 5 se mentioneaza: Pentru obținerea unor
construcții de calitate corespunzătoare sunt obligatorii realizarea și
menținerea, pe întreaga durată de existență a construcțiilor, a următoarelor
cerințe:
a) rezistență și
stabilitate;
b) siguranță în
exploatare;
c) siguranță la foc;
d) igienă, sănătatea
oamenilor, refacerea și protecția mediului;
e) izolație termică,
hidrofugă și economie de energie;
f) protecție împotriva
zgomotului.
La Art. 6 observam: Obligațiile prevăzute la articolul
precedent revin factorilor implicați în conceperea, realizarea și exploatarea
construcțiilor, precum și în postutilizarea lor, potrivit responsabilităților
fiecăruia.
Acești factori sunt: investitorii, cercetătorii,
proiectanții, verificatorii de proiecte, fabricanții și furnizorii de produse
pentru construcții, executanții, proprietarii, utilizatorii, responsabilii
tehnici cu execuția, experții tehnici, precum și autoritățile publice și
asociațiile profesionale de profil.
Cu alte cuvinte pentru un imobil vechi prima conditie devine
“capabilitatea structurala”. Acesta trebuie sa fie apt sa sustina din punct de
vedere structural supraetajarea.
Un caz particular ar fi ca insusi solul trebuie sa fie
capabil, sa sustina aceasta extindere, sau daca nu exista aceasta capabilitate
vor trebui realziate lucrari suplimentare de consolidare. Pe de alta parte modul
si materialele din care este realizata constructia trebuie sa permita
supraetajarea, sa permita jonctionarea, legarea rigida, a celor doua structuri.
Aceste structuri trebuie sa fie compatibile.
De exemplu: daca avem o casa din chirpici
sau din paianta, nu putem sa propunem o supraetajare.
Un alt exemplu: in situatia unei case din lemn,
noua structura nu ar putea fi din beton armat. Dar chiar daca exista unele
limitari, pot exista solutii. Acestea pot fi amanuntite de la caz la caz, numai
pe baza unei expertize tehnice. Expertul, in baza a ceea ce expertizeaza, poate
recomanda solutia sau solutiile. Ulterior proiectantii vor trebui sa respecte
expertiza tehnica si solutiile asigurand din proiectare rezistenta si
stabilitatea, precum si toate celelate capitole mentionate in lege pentru
constructia nou rezultata, pe intreaga durata de existenta a ei.
3.
RAPORT PRET-CALITATE
Pentru a angaja o oferta de
pret putem aborda problema astfel:
-
Eventual
pretului releveului, Pretul expertizei, pretul proiectarii, pretul autorizarii
-
Pretul
consolidarii pe baza expertizei si a solutiei de consolidare, daca este necesara.
-
Pretul
supraetajarii in raport de maxim 20% din aria construita desfasurata, pe baza
expertizei, a proiectului, a devizului ce insoteste proiectul
-
Preturile
lucrarilor conexe, posibile: desfacerea teraselor sau acoperisului, refacerea
lor totala sau partiala.
Procesul
de ofertare insusi este complex, dar ca orice proces poate fi detaliat si
masurabil in timp.
La
acestea se pot adauga, si o parte din ele devin obligatorii confrom legislatiei
in vigoare, costuri suplimentare ocazionate de adaugarea izolatiilor tremice si
hidrofuge ( poate cladirea veche nu avea
termosistem), optimizarea consumurilor energetice ( desfiintarea sobelor si schimbarea sistemului de incalzire,
schimbarea tamplariilor vechi din lemn cu unele contemporane cu geam
termoziolant bi sau tristrat).
Asadar
fata de complexitatea prezentata mai sus raspunsurile la intrebarile din
inceputul acestui articol nu sunt foarte usor de dat, in maniera simpla cu care
suntem obisnuiti pe Facebook.
Dar
suntem aici pentru a incepe un astfel de dialog.
Pentru a ajunge la un raspuns
trebuie pornit de la ceea ce exista pe amplasament si de la ceea ce este
cladirea, ceea ce se doreste, mediate toate prin prisma preverderilor legale si
bineinteles a bugetului.
Echipa romeho.ME este pregatita sa ofere aceste raspunsuri prin prestatia
serviciilor corespunzatoare.
“Interviul clientului” si “Interviul Furnizorului” vor incepe la fata locului.
In “deschidere” este bine sa aveti:
-
Informatii
daca cladirea Dvs. este sau nu intr-o zona protejata,
-
Cartea
tehnica a constructiei, care, asa cum prevede Art. 17 din Legea 10/1995,
trebuie sa contina toate informatiile despre cladirea Dvs.: “Cartea tehnică a construcției cuprinde
documentația de execuție și documente privitoare la realizarea și exploatarea
acesteia. Ea se întocmește prin grija investitorului și se predă proprietarului
construcției, care are obligația să o păstreze și să o completeze la zi;
prevederile din cartea tehnică a construcției referitoare la exploatare sunt
obligatorii pentru proprietar și utilizator”.
-
Cladirea
sa fie vizitabila pentru o scurta evaluare,
-
Descrierea
aspiratiilor Dvs. cu privire la supraetajare.
Dup aceasta prima intalnire
specialistii nostrii va pot spune care sunt sansele ca extinderea sa aibe loc,
care este drumul de urmat, si pe baza
unor costuri medii de piata sa estimeze si un cost global al supraetajarii.
Arh.
Viorel Pleșca
romeho.ME
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu